Fenomén dnešní doby. Nová kategorie: Střední třída Plus
To, že je vývoj v oblasti elektrokol velmi dynamický, je zcela patrné. Především během posledního roku se tento trend ukazuje naprosto zřetelně. Rychlý vývoj je sice pěkný, ale přinesl sebou i jeden problém. S každou změnou k lepšímu, byť i drobnou se zvyšovala většinou i cena. I když nárůst prodejů je v současnosti obecně obrovský, zásluhu na tom má nejen přirozený vývoj, ale hlavně i nová kategorie horských elektrokol. Nazvali jsme ji „Střední třída Plus“. A Jak se odlišuje od ostatních? Je postavená především na co nejlepším poměru cena výkon. Jenom pro orientaci.
Nejlevnější třída se pohybuje zhruba mezi 20 až 35 000 Kč. Střední třída od 35 do 80 000 Kč. Všechny modely nad tuto cenu se dají považovat za premiové. V této cenové oblasti se očekává podobně jako u automobilů výrazný inovativní přístup či nová řešení. To ovšem často vede až k cenám donedávna závratným, tedy přesahujícím 150 ale i mnohem více tisíc korun.
Jaká je nová kategorie Plus?
U nejlevnějších modelů prostor pro výrazné inovátorské změny není, sřední třída má některé limity, například cenově nedostupné špičkové motory. Naopak prémiová elektrokola mají špičkové motory i vynikající komponenty, ale jsou většinou velmi drahé. Z mnoha hledisek je tedy ideální cenový prostor pro vylepšování a zajímavé modifikace mezi střední třídou a modely prémiovými. Právě tady se dá účinně věnovat dosažení zajímavého poměru cena výkon. Recept není složitý. Nejzajímavější modely v této třídě mají nedůležitější součásti stejné jako používají výrobci v kategorii prémiové. Bývá to nejčastěji špičkový motor či perfektní baterie výborné kvality a vyšší kapacitou. Slevit je naopak možno u součástek, které nejsou tak zásadní. I u těch, které jsou sice levnější, ale vlastnosti mají obdobné jako ty dražší. Tato kategorie by se dala stručně charakterizovat takto. Za částku okolo průměrné ceny elektrokol střední třídy, dostanete model, který má některé zásadní vlastnosti prémiových. Jen pro zajímavost. Například značka Mountfield s modely MTF, která měla letos v oblasti elektrokol premiéru, jich prodala zhruba 12 000. To ukazuje nejen na stále větší oblibu ebiků, ale také reakci na zvyšující se nabídku zajímavých alternativ jako je například „Střední třída Plus“.
Proč horská elektrokola
V prvních pionýrských letech rozvíjení elektrokol bylo dělení trhu na různé třídy relativně jednoduché. Na rozdíl od většiny evropských zemí Češi už před lety propadli výrazně více horským kolům než ostatní národy. To se později projevilo i v oblasti e-biků. Na západ od nás se uplatňovali také ve velké míře city bike, kola určená pro dopravu i kola treková. U nás převažovala volba dle jednoduchého receptu. Jaké potřebuji kolo? Musí sloužit jako městské, dobře se s ním musí dát jezdit na výlety, někdy na něm mohu jezdit i do práce. No a na dovolené má jezdit po horách a proto je základem silný motor a robustní konstrukce. Prostě takové SUV křížené s „buginou“ a rychlým sporťákem. A tak v česku začala nadvláda horských elektrokol.
Podle čeho jsme vybírali
Zvolili jsme modely moderní konstrukce s uložením baterie „intube“ (plně itegrovanou do spodní rámové trubky). Tedy řešení, které se používalo ještě v minulém roce pouze u modelů absolutní špičky. Hlavním důvodem bylo oddělit elektrokola, která jsou levnější jenom proto, že již z různých důvodů zestárla, od těch, která sledují nejnovější trendy a výrazně se přibližují těm prémiovým. Nicméně každý výrobce z našeho výběru to řešil po svém. Někdy částečně a v jednom případě naprosto zásadně. Proto jsme vybrali nejen ty, kteří za klíčový základ považují především špičkovou pohonnou jednotku, ale také například model který naopak sází na špičkové komponenty či nižší celkovou hmotnost. Vzhledem tomu, že vybrané modely patří v rámci kategorie k nejlepším,vše je spíše směřováno k ukázání výhod či nevýhod různých řešení a nejde tak o klasický test.
/per/
MTF Mount 9.0 cena: 57 990 Kč
Rám: Alu 6061
Motor: Bosch Performance Line CX
Baterie: Bosch Power Tube 500 Wh
Odpružení: SR Suntour XCR 34 RL 34 100 mm
Přehazovačka: Shimano Deore RD-M6000 SGS
Brzdy: Shimano BR-MT 400
Pláště: Schwabe Nobby Nic 29×2,25
Displej: Bosch Purion
MTF vsadilo při své premiéře u modelu Mount 9.0 na pohonnou jednotku Bosch Performance CX. Tedy podobně jako většina prémiových značek. Dalším důležitým řešením je zástavba baterie do rámu systémem Bosch Power Tube 500 Wh. Především proto, že právě integrované baterie zásadně zlepšily oproti starším elektrokolům vzhled a čistotu designu. Tento velmi dobrý základ jej proto předurčuje k úspěchu především v této kategorii zaměřené na poměr cena výkon. Mimo jiné i proto, že kola s motorem Bosch Performace CX v provedení Power Tube jsou obecně drahá. Při použití skvělého motoru a nejmodernější technologie integrace baterie to není jednoduché. Toho Moundfield dosáhl především optimalizací dalších komponentů. Zvolil například přehazovačku Shimano Deore s 10 převody či brzdy od stejné značky. Konkrétně model BR-MT 400. Tedy sice vybavení střední třídy, ale perfektně prověřené v praxi. Zvláště u brzd BR-MT 400 platí, že mají vlastnosti často lepší než některé značky u modelů často výrazně dražších. Pružinová vidlice v této třídě patří obvyklému vybavení. U tohoto modelu je to SR Suntour XCR 34RL se zdvihem 100mm.
HERCULES e-Bike Nuclear FR E3 EVO cena: 65 900 Kč
Rám: Alu
Motor: Bosch Performance LineCX 250
Baterie: Bosch Power Tube 500 Wh
Odpružení: Suntour XCT
Přehazovačka: Shimano Deore RD-M592 SGS
Brzdy:Tektro HD-M275
Pláště: Smart Sam 27,5×2,6
Displej: Purion
Podobně jako Model MTF i německý Herkules s velkou historickou tradicí vsadil u pohonné jednotky modelu Nuclear FR E3 EVO na špičkový model Bosch Performance CX a integraci baterie Bosch Power Tube 500. Konstrukce napojení integrované baterie na motor je zde však vzhledově odlišná od většiny ostatních modelů s motory Bosch. Stejně jako u dalšího člena skupiny ZEG značky Bulls motor není od pouzdra baterie v jiném úhlu, ale vytváří s ní jednu linku, což působí velmi dobře. Baterie má kapacitu stejnou jako všechny určené pro Bosch 2019, tedy 500 Wh. Převodový systém je vybaven devítirychlostní přehazovačkou Shimano Deore. Velmi příjemná je v této kategorii volba pneumatik 27,5“ +. Konkrétně Schvalbe Smart Sam.
Model je osazen v předu i vzadu brzdami Tektro HD-M275. K zajímavostem patří například systém magnetického připevnění různých doplňků systému Money Link, a to od předních či zadních světel či blatníků až po specielní představce i další příslušenství. Sada blatníků je s integrovaným nabíjecím světlem. Opružení je tak jako u většiny modelů pružinové od SR Suntour.
Sava E27 Carbon 7,0 cena: 68 500 Kč
Rám: Karbon
Motor: Bofeili
Baterie: 400 Wh
Odpružení: DT Swiss OPM /100mm
Přehazovačka: Shimano Deore XT CS-M8000
Brzdy: Shimano Deore XT RD-M8000
Pláště: Michelin 27,5 /2,1
Displej: King meter
Zdá se, že nejúspěšnější modely mohou vzniknout především použitím nejlepších motorizací. Značka Sava (určená pro Alzu) na to šla ale zcela obráceně. Hlavní akcent zde konstruktéři kladli především na karbonový rám a špičkové komponenty jako jsou brzdy Shimano Deore XT , přesmykač Shimano Deore XT FD 2×11, nebo špičkové odpružení DT Swiss OPM. To vše je velmi dobré a nadstandardní. Současné horské elektrokolo ale musí mít jednu přednost a to silný motor. Tuto vlastnost však instalovaný Bofeili moc nesplňuje. Především ve větších stoupáních byl oproti konkurenčním e-biků v této čtveřici nejzajímavějších modelů v přímém srovnání výrazně nejslabší. Podobně tak je to i s kapacitou baterie. Nejlepší prémiové disponují kapacitou 650 až 700 Wh. U námi vybraných modelů bylo standardních 500 Wh. Zde 400 Wh, což již dnes na horská kola nestačí. Také šířka plášťů se vývojem změnila. Standardem je dnes 2,25“, nejnovější trend 27,5 +, tedy pláště se šířkou 2,6“ až 2,8“. 2,1“ se používá na trekách a na rekreačních kolech. Přesto však celkově hodnotíme tento model jako velice zajímavý. Rámem i komponenty. Naopak použitým motorem a malou kapacitou baterie či úzkými plášti na nejlepší horáky nestačí. Vnímáme ho jako typický komfortní trekový model, který je vhodný na výlety i do středně náročného terénu.
Giant FATHOM E + 2 29 cena: 66 999 Kč
Rám: ALUXX Aluminium
Motor: Giant SyncDrive Sport Yamaha
Baterie: Giant EnergyPak 500
Odpružení: SR Suntour XCR32
Přehazovačka: SLX Shadow kazeta 11-36 zubů
Brzdy: Shimano MT200
Pláště: Maxxis Ardent EXO 29×2.4
Displej: Neuvedeno
Nabíječka: Giant Energy Pak 4A
Jediný model střední třídy plus, který je „postaven“ na motoru Yamaha. Ten spolu se značkou Bosch patří k celkově nejúspěšnějším výrobcům pohonných jednotek. Také zde je baterie zcela integrována do rámu. Na rozdíl od Bosche má Yamaha v současnosti tyto systémy dva. První, který je instalován na tomto kole má trochu robustnější integraci baterie i starší a robustnější motor SyncDrive Sport Yamaha. Naopak kompaktnější motor SyncDrive Pro Yamaha i integrace je v nejnovější modelech označených Pro. Do tohoto materiálu jsme jej nezařadili proto, že nejlevnější model Fathome E+ 2 Pro je cenově mimo limit této kategorie. Tedy zpět k Fathome E+ 2. Vybaven je přehazovačkou Shimano SLX 10×1. Baterie Giant EnergyPak 500 je zcela srovnatelná s Bosch Power Tube. Také se ukazuje, že Shimano má tak silnou kolekci modelů, že i ten nejlevnější, tedy MT200 je i pro tuto náročnou kategorii dostatečný. Zajímavou volbou je i použití Plášťů Maxxis Ardent EXO 29“x2,4 což jako i v mnoha dalších případech ukazuje na zvyšující se oblibu této značky. Do celkového výčtu je ještě nutno dodat, že odpružení, tak jako u MTF či modelu Nuclear, je zajištěno pružinovou vidlicí SR Suntour modelem XCR32 LO.