Válka motorů 2 – aneb pět let poté
Motory jsou na elektrokolech spolu s bateriemi to nejdůležitější a v podstatě zcela zásadní. Když jsme v roce 2015 psali původní díl „Válka středových motorů“, bylo v té době slůvko „středových“ velmi důležité. Především proto, že v té době probíhal boj nejen mezi „střeďáky“ ale současně i mezi pohonnými jednotkami umístěnými v zadním kole. Čas ukázal, že „zadokolky“ mají však jednu nezanedbatelnou nevýhodu. Buď jsou slabé a pak je výrobci osazují pouze do kol, od kterých se žádný velký výkon neočekává, nebo jsou silné, ale to také není velká výhra, protože jsou také enormně těžké a negativně ovlivňují těžiště elektrokola. A tak během posledních let, zvláště v prémiové a střední třídě jsou v podstatě pouze středové motory, takže by se název klidně mohl zkrátit na Válka motorů nebo Válka motorů 2020.
Tedy co se změnilo? Na jedné straně ty největší stálice zůstaly na špici nadále. To platí především o značce Bosch, ale také Yamaze a Bafangu i Shimanu Steps či Brose. Konkurence však vyhlásila z mnoha stran soustředěný útok.
A tak blízká budoucnost, tedy již rok 2020 pravděpodobně rozčeří nejen poklidné hladiny, ale do jisté míry i současnou hierarchii. Především proto, že na trh se blíží hned několik modelů, které by mohly směle soutěžit se současnými a některé by se mohly alespoň dle papírových předpokladů i ujmout vlády.
Sachs RS
Nový Startup Sachs Micro Mobility je složený ze čtyř hráčů. ZF Fridrichshafen, Magura, BMZ a BFO. Výsledkem této spolupráce je zatím především motor, který má nejen výkon ve špičce až 700 W, ale především točivý moment 110 Nm. Další důležitou vlastností je jeho schopnost použít silnou asistenci i při nízké kadenci. Mimo to je jako ty nejlepší současné plně konfigurovatelný pomocí softwaru.
Na rozdíl od systémů Bosch či Yamaha byl ale vyvinutý jako volný. Tedy na jedné straně obsahuje všechny klíčové komponenty, motor, displej, snímače či baterie, ale jednotlivé části mohou pracovat i samostatně. Výrobci tak zvolí pouze ty komponenty, které budou chtít či potřebovat a zbylé dodají dle vlastního výběru své či od jiných výrobců. Což je velká výhoda oproti uzavřených systémům, které neumožňují, aby se jednotlivé modely se stejným pohonem výrazně odlišovaly. Důležité je také, že Sachs Micro Mobility bude fungovat také pro výrobce jako servisní partner a například pomáhat při dolaďování nově vznikajících kombinací.
TQ HPR 120S
Dalším žhavým adeptem je motor TQ s nejvyšším točivým momentem 120 Nm. Je nejen novinkou na trhu, ale zároveň i nejsilnějším a také tím, kdo by vzhledem ke svým vlastnostem mohl opravdu hodně bodovat. Zatím pracuje pro „špičku extraligy“, tedy Haibike Flyon i pro M1 Sporttechnik, který má dokonce tři varianty tohoto motoru. Klasický „líný“ pedelec 250 W -25km/hod S-pedelec, kde je „maximálka“ 45km/hod a také R -pedelec který má podporu „80 km“ (což je i pro nás konzervativce dost „hustý“) i když v off roadu je to úžasná věc ). Další značkou, která model TQ HPRS pilně testuje je německá značka Storck, která by mohla s tímto pohonem přijít na trh na jaře příštího roku.
Amprio
Zatím neznámá. Start-up který se více propagoval na Eurobike 2019 púsobí velmi zajímavě. Vzhledem k tomu, že značka cílový produkt plánuje do výroby až pro rok 2021. Detailnější informace sice chybí, ale například k vzhledem k těm dostupným je aktuální expanze pravděpodobná až v sezoně 2021. K těm nejzajímavějším patří tichý motor, zaměření na perfektní servis a možnost použití dvou baterií s odlišnou kapacitou. Škoda jen, že tak zásadní vlastnosti jako například točivý moment, jmenovitý výkon či hmotnost se dozvíme až později
Bafang M600
Značka slibovala že již Model M 500 bude velmi zajímavé řešení. Dle nás pouze do jisté míry. Oproti klasickému MaxDrive žádná převratná „hitparáda“. V některých parametrech trochu lepší (kompaktnější) v jiných o trochu horší (hodně záleží na nastavení). Nová M 600 je však výrazně dynamičtější a patří mezi modely, které by se mohly zařadit jak mezi oblíbené v kategori S- Pedelec, tedy v Evropě homologované pro maximální rychlost 45km/hod tak i jako pohonná jednotka pro zdolávání v náročném „ofroudu“ především díky točivému momentu 120 Nm a jmenovitým výkonem 500W. Právě výkon 500 watů je tím jediným proč nesplňuje normy pro klasické E-bike pedelec.
Metz
Značka, která je obrovským pojmem ve světové elektronice a také u nás ji znají především fotografové, protože jejich „záblesková zařízení“ jsou desítky let legendou. Není tedy žádné velké překvapení, že je podobně jako třeba Bosch či Brose stálice v elektronice automobilového průmyslu se do e-biků pustil i gigant, který má zkušenosti v elektroprůmyslu osmdesát let a to i v automobilovém. Dle současných informací bude nový středový motor dodáván ve třech variantách s kroutícím momentem od 55 do 85 Nm. Tedy pro modely od City třídy až po výkonná horská kola. Tělo motoru je velmi kompaktní a jeho hmotnost 2,8 kg patří k těm nejzajímavějším. Také je relativně úzký (20x16x10) což by mohlo napomoci i subtilnější stavbě nových modelů. Baterie by měly mít dvě kapacity. 522 nebo 612 Wh, což není tak špatné i když dle našeho názoru při současných trendech by mohla ta silnější být silnější.
/per/