Cube, sen současného „ebikera“
Německý leader Cube mezi špičku už patří několik let. Šel na to ale trochu jinak než ostatní špičkový výrobci. Nevsadil pouze na jeden či dva dominantní prvky, ale především na komplexní řešení a výraznou touhu stále zlepšovat . Výsledkem je obrovský smysl pro detail stále inovovaná řešení i výborný poměr cena výkon. Ale také desítky menších vychytávek. Tím jasně dokazuje, že i v době korony nemusejí být výrobky horší a ceny výrazně vyšší Dokonce některé modely 2022 mohou stát i takřka stejně. Nás zaujal především model Hybrid Race 29 625.
Mechanické komponenty
Když před časem začalo Shimano produkovat nové Deore byla to asi největší revoluce posledních let. Předvším proto, že mnoho prvků je zde použito s vyšších řad SLX a XT, které jsou velmi úspěšné a oblíbené jako stálice cyklistického světa. Nové Deore má tři řady. 4100, 5100 a 6100. Vynikají zde přehazovačky a především i nové kazety. A právě tu nejvýkonnější dvanáctirychlostní M 6100 (10-51 zubů) použil spolu s přehazovačkou Shimano XT Cube u modelu Hybrid Race 625. Tuto špičkovou kombinaci instaloval i u některých dalších modelů v řadách 2021 i 2022. Na rozdíl od většiny konkurence má tak jistotu, že použil to nejlepší. (Přehazovačka Shimano XT je legendární tím, že především v prvních letech „elektrifikace“ byla tím nejlepším a v podstatě jediným, čím se daly dražší modely osadit. Což už dnes ale neplatí protože většina výrobců již osazuje i některé drahé modely výrazně horšími přehazovačkami i převody.
Ideálním řešením především pro elektrokola je i kazeta Shimano M 6100 10/51z. nejen pro špičkový rozsah, ale také z hlediska konstrukce. Je celoocelová, tedy velmi robustní a má proto i vyšší výdrž. Její o trochu větší hmotnost, než je u kombinace ocel hliník, je u lektrokol s hmotností přes 20 kg zanedbatelná. Další důležitý prvek, který je perfektně vybrán jsou brzdy. Modely Shimano „řady“ 400 tedy konkrétně v předu čtyřpísková MT420 a vzadu dvoupístková MT400 mají výrazně větší brzdnou sílu než předchůdci ve stejné kategorii. A to až o 90 procent.
Propracovaná konstrukce
Motory Bosch Performance CX patří k absolutní světové špičce. V součtu vlastností pak nemají konkurenci. Vzhledem k tomu je jejich použití řadu let základním předpokladem k tomu, aby jste vytvořili špičkový model.
Po léta byla konstrukce a úhly uložení pohonné jednotky Bosch u většiny modelů velmi podobná. Větší změny nastaly teprve v okamžiků kdy u nových zabudovaných baterií 625 Wh začalo být ve spodní části rámu „těsno“. To aby se do stísněného prostoru vešla větší baterie i motor a ještě to vypadalo hezky nebylo nic jednoduchého. A právě tady se ukázalo že i nové CX a velká baterie jdou zakomponovat tak, aby celek vypadal vyváženě a vše se vešlo bez kompromisů. A přitom úhly a tvary působí originálně. K tomu navíc nová baterie umožnila zvýšit dojezd až o 15 %.
Kromě dlouhodobého testování jsme měli možnost si detailně prohlédnout i útroby rámu a motorového prostoru Hybrid Race. Což bylo velmi inspirativní. Ne že bychom se rozhodli jen tak „kolo“ rozebírat, ale potřebovali jsme vyměnit displeje a tedy i kabeláž, abychom v provozu získali co nejvíce informací o vlastnostech modelu. A právě vedení kabelů systém jejich zajištění proti případnému poškození bylo detailně promyšlené a perfektně dílensky zpracované, což platí i o dostupných místech v motorovém prostoru. K tomu jsme narazili i na některé vychytávky, které pomáhají při montáži a také zajišťují bezporuchový provoz.
Je možno namítnout. To je toho, vždyť to není vidět. Sice není, ale na druhé straně přesně proto taková cesta v nás budí značnou důvěru a jen doplňuje to, co vidět je zvenčí. Tedy důsledné dílenské zpracování i smysl pro detail.
Poměr cena výkon až za prvé
Co překvapí na první pohled je poměr cena výkon. Ač je Reaction Hybrid Race 29 625, jak již bylo popsáno v předchozích řádkách sestaven se špičkových komponentů a jeho konstrukce je velmi vyvážená, cena je přívětivá. Tedy 83 990 Kč, což v této kategorii a v této výbavě patří k absolutně nejlepším modelům. Hybrid Race je velmi úspěšný. A to tak, že pro rok 2022 bude stát stejný model jen o tisíc korun. Ovšem navíc mají i vzadu účinnější a také dražší brzdu MT 420 i větší kotouč 203 mm. Tedy je v v podstatě stejná. A to je v době postcovidové, kdy všechny ceny rostou závratnou rychlostí, je zpráva více než dobrá. A stává se tak žhavým aspirantem pro nejlepší model na trhu v této kategorii.
per