Blízká budoucnost elektrokol – jezdit dále, výše a ještě dál
Vývoj je neúprosný. To platí samozřejmě i v oblasti elektrokol. Kde jsou ty doby, kdy výrobci tvrdili jak úžasná je baterie o kapacitě 400 Wh. Pak přišli pětistovky a tady již „pohádkáři“ z řad výrobců uváděli laického čtenáře často k úžasu. „Ujedete až 175 km“. Laik žasnul, odborník zíral. Výrobci nelhali, pouze uváděli naprosto teoretické hodnoty. Tedy nejlépe jezdec o hmotnosti 40 kilogramů, na absolutní rovině. S naprosto minimální přípomocí. Co dodat optimismus je in. Známe to například z oblasti automobilů.
Naštěstí přichází doba, kdy již některým výrobcům vadí hrát si se slovíčky a snaží se zákazníkům umožnit dobrý pocit z jízdy tak, aby se netřásli strachy, že nedojedou do cíle v případě, že narazí na prudší kopec či protivítr, nebo se unavili více a potřebují zvýšit přípomoc. Ne, že by se v minulosti o silnější baterie u dražších kol nikdo nepokoušel, aktivní byl například Bulls či Focus. Dle našeho názoru to ale stále nebylo dostatečné. Teprve v této sezoně dorazily na trh modely, které z tohoto hlediska splňují z větší části naše představy. Červencový Eurobike ve Fridrichshafenu pak ukázal, že právě více energie bude v blízké budoucnosti jedním z hlavních trendů.
Klasické kombinace nestačí
Dnes nejrozšířenějším a nejběžnějším řešením jsou kombinace motorů Yamaha a Bosch. Zatímco první jmenovaná značka má baterii 500 Wh a je pro většinu výrobců až na malé výjimky dodávaná jako komplet, u Bosche je výhodou, že dodává kabelový systém pro použití dvou baterií zároveň. Shimano také pracuje u některých modelů se dvěma /ale menšími bateriemi/, nicméně řešení tak jak je zatím prezentováno nás moc nezaujalo. Výrobci s motorem Brose by mohli v této oblasti slavit úspěch, ale !!! Problémem je, že jde do jisté míry o otevřený systém a výrobci kol si zde většinou řídící jednotky a baterie mohou kompletovat sami a kupující tak většinou není schopen dostatečně odhadnout, jaký může čekat dojezd. A k tomu Brose měl v letošní sezoně dva motory, starý a nový Brose S, který má podle našich zkušeností zvýšený kroutící moment a trochu menší spotřebu. Bohužel u některých výrobců se často nedozvíte, který je zabudován. A k tomu i baterie mohou mít rozdílné vlastnosti. Z tohoto hlediska standard Bosch či Yamaha má něco do sebe. Můžete u nich poměrně velmi přesně očekávat výsledné vlastnosti.
Proč velké baterie
Někteří výrobci či prodejci odrazují zákazníky od koupi elektrokola s vysokokapacitní baterií s poukazem na fakt, že 12 až 13 Ah (bývá v současnosti lepší průměr) je výkon plně dostatečný. Dle našich zkušeností v mnoha situacích často ne. Vše záleží na mnoha faktorech. Například pro city bike či pro kola, která jsou určeny více k pohodové přepravě o.k. Naopak pro horská kola může být otázka kapacity baterie dost zásadní. Hlavními faktory je nejen počet „nastoupaných metrů“, ale i hmotnost jezdce. Tedy dojezd cyklisty s osmdesáti kilogramy oproti sto kilovému je veliký, totéž platí o stoupání. V horském terénu s velkými výškovými rozdíly „padá“ dojezd poměrně výrazně s každou „nastoupanou“ stovkou metrů. Při obdobných podmínkách vám může klasická pětistovka baterie při vyšším hodinovém průměru, a větší hmotnosti jezdce vydržet i pouhých 30 až 35 klometrů. S horským kolem můžete, ale jezdit i v rovinných lokalitách, nejlépe po větru a udržujete-li hmotnost okolo 50 kg, ujedete opravdu daleko.
Jak jsme testovali
Největší baterie se uplatňují především u horských kol a tedy jak název naznačuje i v tom nejtěžším terénu. Právě při zdolávání velkých výškových rozdílů je každá Wh dobrá, což například v rovinatých městech nejsou vlastnosti nikterak zásadní. Většina testovacích dnů proběhla na Šumavě, nejčastěji pak v oblasti okolo vojenského újezdu Boletice, která vyniká nejen nádhernou přírodou, ale také mnoha úseky s často dramatickým výškovým rozdílem. Během jedné vyjížďky jsme urazili 60 až 80 kilometrů s nastoupanými 1000 až 1400 metry. Nebylo tedy ojedinělé, že takovou vzdálenost jsme byli u většiny modelů nuceni řešit dobíjením po cestě či výměnou baterie.
BH Atom X 27.5 Plus Pro (SvětElektrokol.cz)
- Motor: Brose S
- Odpružení: Fox Rhythm 34
- Displej: LCD Multifunkční
- Baterie: 36V/ 700Wh
- Převody: 1x11 11 až 46 zubů
- Brzdy: Shimano XT
- Pláště: Schwalbe
Podobně jako německý Haibike se snaží i španělské BH jít cestou originality. A to se mu u tohoto modelu daří. Je jediným modelem, který má základní baterii o kapacitě 700 Wh, tedy největší na současném trhu. Jako jeden z prvních použil novou normu článků Tesla 21×700, která má větší „hustotu“ což v podstatě umožňuje do stejného prostoru dostat více energie. Oproti běžně se kopírujícím modelům nám Atom X přišel jako nádherné řešení mířící do budoucnosti. Zcela přepracovaná je především geometrie rámu. Ten je nejen avantgardní, ale umožňuje pojmout i kapacitně nadstandardní baterii. Nejvíce nás překvapil nový motor Brose S umožňující jízdu i bez motoru s minimálním odporem. Ale i vybavení patří nejlepším. Například Vidlice Fox, Shimano XT i největší převod. Vzadu 46 zubů patří ke špičce. Jediné co se nám nelíbilo je, že po 80% spotřebované energie systém neumožňuje nastavit maximální přípomoc, aby šetřil baterii.
- nejdelší dojezd na základní baterii
- Hi-tech ovládání
- avantgardní stavba rámu
- omezení pomoci při nízkém stavu baterie
Giant Dirt- E+ 1 Pro 2018 (Giant)
- Motor: SyncDrive pro Yamaha
- Odpružení: RockShox Revelation 35 RL 27.5+ zdvih 120
- Displej: LCD Multifunkční
- Baterie: 36V/ 500Wh 36V 13,8AH
- Převody: Shimano Shimano XTShadow 1x11
- Brzdy: Shimano MT500 kot 200/180
- Pláště: Maxxis Forekaster EXO TR 2,6
Dirt- E+1 Pro patří k nejlepším „ebikům“ značky. Je vybaven velmi dobrými komponenty, od vidlice RockShox Revelation přes přehazovačku Shimano XT či brzdy MT 500 stejnojmenné značky. I další díly patří k nejlepším. Motor Giantu Yamaha patří také ke špičce. Rozdíl je pouze v tom, že většina ostatních výrobců používající Yamahu jej používá včetně balíčku obsahujícího řídící jednotku a baterii. Giant je jeden z mála který má ostatní příslušenství vlastní. Dle našeho názoru se tedy zde nabízí možnost, že „vlastní baterie“ může použít větší kapacitu a držet tak krok s nejlepšími. Například použitím nových článků 21×700, jako to učinilo BH. To se nestalo a tak paradoxně je tato baterie ještě méně praktická (při vození rezervní) než klasická baterie Yamaha. Ta sice také nemá možnost propojení jako to umí baterie Bosch, ale je ještě tvarově větší a méně skladná než originální Yamahy.
- velmi dobré vybavení
- nízká kapacita baterie
- problém s vložením druhé baterie
Bulls Brose E-Stream EVO 3 27,5 Plus 650 Wh (Bike Time)
- Motor: Brose
- Odpružení: SR Santour XCR 32 LO-R,se
- Displej: LCD Multifunkční
- Baterie: 36 V 650 Wh
- Převody: 1x9
- Brzdy: BR-M396
- Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1
Na první pohled zdařilé řešení. Rám ukrývající baterii vypadá velmi dobře. Je jedním z mála modelů této kategorie, který působí elegantně a zabudovaná baterie je v rámu takřka „neviditelná. A na rozdíl od prvních zabudovaných baterií této značky jsou vyjímatelné. O kapacitě 650 Wh. Ale samotná kapacita je jedna věc, druhou je, jaká je použita řídící jednotka a především jak velká je spotřeba motoru. A právě původní verze Brose se nám ukázala jako trochu „žravější“. Ještě horší je fakt, že starší model Brose, kterým je vybavena letos většina „estrýmů“ nejde od nových Brose S rozpoznat. To se však v příští modelové ředě 2019 výrazně změní. Kola budou vybavena nejen novými „esky,“ ale k dispozici bude i baterie zvětšená na kapacitu 750 Wh.
- velmi vyvážený vzhled
- velká baterie
- starší motor Brose
- větší spotřeba
Haibike Sduro Hardnine 7.0 (Akumo Mělník)
- Motor: Bosch Performance CX, 250W
- Odpružení: SR Santour Raidon 34 LO-R vzduch zdvih 100mm
- Displej: Bosch Purion
- Baterie: Bosch PowerTube 500Wh
- Baterie: 2. Bosch 500Wh
- Převody:1x11 Sram NX 11-42 zubů
- Brzdy: Magura MT4 180 mm 2x
- Pláště: Schwalbe Nobby Nic Evo 65-622
Je o mnoho lepší, než vypadá na první pohled. Může působit více jako moped než jako elektrokolo, ale paradoxně s druhou baterií je jeho design vyváženější. Podstatně lepší bude váš dojem poté, co na něm začnete jezdit. I když Bosch měl variantu se dvěma bateriemi na trhu již několik let v zástavbě či jako doplněk, teprve u letošních Haibiků je doveden po všech stránkách k dobrým výsledkům. Ale nic není zadarmo. I když pro druhou baterii dostanete soupravu pro rozšíření, nezkoušejte to sami. Problém spočívá v relativně velkých konektorech Bosch (které se neprotáhnou) a tudíž k nutnosti vymontování motoru. My jsme tento problém svěřili prodejci elektrokol Akumo.cz v Mělníku, kde mají s prodejem a servisem elektrokol mnohaleté zkušenosti. S excelenttním výsledkem. Za nevýhodu považujeme u tohoto modelu na daný účel displej Purion, který u kola postaveného na dlouhé „treky“ nemá co dělat, protože nespolupracuje se dvěma bateriemi. A také pneu Schwalbe Nobby Nic jsou pro dálkové trasy nevhodné.
* cena včetně druhé baterie a držáku
- nejvyšší kapacita
- výborná spolupráce baterií se systémem
- nevhodný displej
- nevhodné pneu
Focus BOLD2 29“
- Motor: Shimano Steps E8000
- Odpružení: RockShox Revelatin RL 140 mm
- Displej: LCD Multifunkční s bluetooth
- Baterie: 2 x386 Wh
- Převody: 1x11
- Brzdy: Shimano Deore M6000
- Pláště: Continental Trail King 2.4
Na první pohled úžasný subtilní design. Dobré dílenské zpracování. Také vybavení patří k velmi dobrým. Nejen oblíbené vidlice RockShock Revelation, ale i další součásti jako je již tradičně špičková přehazovačka Shimano XT či účinné brzdy. Geometrie je příjemná, kolo se snadno ovládá a při jízdě působí pohodově. Displej je velmi malý a také neukazuje moc informací, což nám trochu vadilo. Horší je ale dojezd a výkonost. Před několika lety již byla baterie 400 Wh historicky zastaralá, proto jí většina výrobců zaměnila za 500Wh Někteří přešli na 650Wh či 700 i více. Sám Focus již delší dobu u některých mobilů Jarifa nabízí 615Wh. Bold tak má dle nás v zásadě dva problémy. První je extrémně malý dojezd na jednu baterii (385Wh). Při použití dvou je dojezd samozřejmě relativně dobrý. Designové provedení však je, dle našeho názoru, v této cenové relaci dost hrozné. A to nejen z hlediska umístění druhé baterie, ale i zvýšením těžiště a především vzhledově dlouhými a rušivými kabely mezi rámem a baterií.
** cena včetně druhé baterie
- perfektní design s jednou baterií
- malý dojezd v základu
- za nás hrozný design se 2 bateriemi
- pro 2 baterie nevhodný displej