Střední třída 2019. Poprvé ty nejlepší „ukrývají“ baterii
Zatímco v pionýrských dobách u konstrukce elektrokol v prémiové kategorii většina výrobců hýřila nápady, modely ze střední třídy se soustředily na používání kvalitních součástek a dostatečnou spolehlivost. Na vylepšování designu a výraznější změny již nezůstal prostor. Během minulých třech let se i ve střední třídě objevovaly stále častěji modely, které podobně jako ty o mnoho dražší vsadily na větší individualitu a vylepšování konstrukčního řešení. To však dlouho nevydrželo. Hlavně proto, že vývoj pro letošní sezónu zásadně ovlivnilo „stěhování“ částečně zapuštěných baterií do totální rámové integrace.
Podle čeho vybírat
Klíčovou pohonnou jednotkou, v této třídě je v současnosti dominantní motor Bafang. Zatímco do nedávna to byl především model Max Drive, nyní se jeho modelová řada výrazně rozrostla. Oblíbený je, jak starší „Max“ tak i nové přírůstky. Model M 400 /420 či silnější M 500, v zahraničí pak i silný M 600 především pro kategorii S Pedelec. Výhodou klasického Max Drivu je velká robustnost a odolnost. Z pohledu našich zkušeností je dobrý a zajímavý i svou spolehlivostí, kvalitou a dostupností servisu. To jsou tak zajímavé vlastnosti, že již částečně u některých evropských značek proniká i mezi pohonné jednotky jako je Bosch, Yamaha či Brose. Zde je tedy výběr jednoduchý. Chcete-li kvalitní motor prověřený miliony jednotek v provozu, pak není moc lepších řešení. Druhou zásadní věcí je baterie. Tu lze posoudit ze tří hledisek. Kde je umístěna, jakou má kapacitu a jak na kole působí esteticky.
Umístění je jednoznačné. Všechna moderní kola mají baterie pokud možno co nejblíže ke středu, tedy v praxi v oblasti spodní rámové trubky co nejblíže motoru. Ideálně jako jeho technická i estetická součást, nejlépe zcela integrovaná. Nejstarší a nejméně estetické je řešení s baterií umístěnou v pouzdru, většinou ve větší vzdálenosti od motoru. Tedy se dvěma hlavními prvky, které jsou tvarově zcela odlišné a opticky na sebe nenavazují. Toto řešení však u dobrých modelů tento rok již naštěstí pomalu vymizelo. Na závěr to nejpodstatnější. Tím je kapacita baterie. Tady se ukazuje, že i méně vzhledné částečně integrované baterie mohou mít i zásadní výhody. Hlavně proto, že mohou mít v současnosti 20 až 27 Ah, zatímco integrované ve střední třídě momentálně maximálně 17Ah. Při výběru je tedy důležité zvážit, jak daleko budeme chtít nejčastěji jezdit.
Výraznou letošní novinkou není jen integrace baterií do rámu i ve střední třídě, ale i „zásadní změna místa výroby“. Zatímco dříve se většina elektrokol dovážela především z Číny, od letošního roku se celní podmínky změnily natolik, že většina značek prodávaných na českém trhu začala své modely montovat v Evropě, nebo přímo v České republice. Částečně se změnily i podmínky na trhu kam se dostali někteří noví silní hráči a malí naopak ubývají.
Lectron Esconder MDX 29“ ( Svět elektrokol)
- Cena: 41 990 Kč/45 990 Kč* dle baterie
- Motor: Bafang 250/ 350W (max. 500/750 W)
- Umístění: středové
- Odpružení: Santour XCM
- Přehazovačka/Přesmykač: Shimano Deore 10 x 2
- Baterie: 37V,14,4 /17,5 Ah
- Brzdy: TEKTRO Auriga
- Pláště: Kenda 29x 2,1
- Displej: barevný LCD
Značka, která již několik let patří ke špičce v kategorii horských elektrokol ve střední třídě. Například starší ročníky modelu Montana byly průkopníky částečně integrovaných a především velkokapacitních baterií. Patřily i k těm modelům, které mezi prvními pracovaly s motory Bafang Max drive, tedy se současným premiantem této třídy. Letošní Esconder používá tak jako ostatní špičkové modely baterii zcela integrovanou do rámu i většinu dalších prvků obvyklých v této kategorii. V některých prvcích se naopak od ostatních odlišuje. Především v množství převodů. Na rozdíl od ostatních je vybaven kromě běžné kazety v zadním kole i přesmykačem pro dva převodníky. Dohromady tedy 2×10 převodů, což je skvělé především i pro náročný terén. Další výhodou je možnost volby mezi standardní baterií 14,5 Ah nebo 17,5 Ah za příplatek. Dle našich informací, pro integrované baterie tuto větší kapacitu na Bafang zatím nenabízí u nás žádný jiný model. Kotoučové brzdy Tektro Auriga patří k průměru třídy. Velmi dobrý je i barevný displej Bafang- Jestliže máme k něčemu výhrady, pak je to použití plášťů 27,5 /2,1. A to nejen proto, že jsou užší než „horský“ standard tedy spíše trekové, ale především proto, že kolo, které vzhledem ke svému rozsahu převodů zvládne i relativně náročný terén, potřebuje v extrémních podmínkách pro zvýšení stability nejen širší plášť, ale především i výrazně agresivnější desén.
MTF Hill 5.0 (Mountfield)
- Motor: Bafang Max Drive 36V/ 250W (max. 500W)
- Umístění:středové
- Odpružení: SR Santour RL/O
- Přehazovačka: Shimano
- Baterie: Li-ion 36V/14Ah Samsung
- Pláště: CST 27,5 x 2,25
- Brzdy: TEKTRO HD-M285
- Displej: Barevný LCD
Velká novinka MFT je na našem trhu nevídaná. Především rozsáhlou nabídkou i příznivou cenou působí jako uragán. Za léta vývoje tohoto odvětví u nás nepamatujeme, že by něco podobného v takovém velkém rozsahu mělo u nás obdoby. Tedy desítky modelů ve většině kategoriích „v jeden okamžik“. I když na první pohled se může zdát, že s možnostmi takto velkého kolosu jakým je Mountfield to nemusí být velký problém, tak to není nic jednoduchého. Minimálně vyškolit desítky prodavačů i servismanů a zařadit se mezi renomované prodejce je rozhodně velmi náročné. Zajímalo nás proto, jak velkou šanci mají kola MTF se prosadit na špičce.
V této kategorii je Mounfield zastoupen modelem Hill 5.0 s baterií 36 V/14 Ah za (39 990 Kč). Je typickým představitelem moderní střední třídy horských elektrokol. Vyniká velmi kvalitním zpracováním, smyslem pro detail a velmi příjemnou cenou. Základem vzhledu tohoto modelu je integrovaná baterie ve spodní rámové trubce navazující na nejoblíbenější motor v kategorii Bafang Max Drive, se kterým tvoří opticky jeden celek. Brzdy Tektro HD- 285 patří ke standardu. Velmi příjemný a dobře čitelný je barevný programovatelný displej nastavitelný pro individuální řešení přípomoci. Tento model je šampionem v poměru „cena výkon“. Jediné, co mu dle našeho názoru chybí, je pouze možnost instalování baterie s větší kapacitou. To ale zatím v této třídě neumí ani značná část ostatních modelů jiných značek s integrovanou baterií.
Crussis e-Atland 9.4 2019 (Crussis)
- Motor: Bafang Max Drive
- Umístění: středové
- Odpružení: ZOOMRL/O
- Přehazovačka: Shimano Deore 9 rychlostí
- Baterie Panasonic 36 V14 Ah/ 504
- Brzdy: Tektro HD-285
- Pláště: Schvalbe Racing Ralph 27,5 x 2.1
- Displej: barevný
Známá značka (jejíž produkty jsme testovali již několikrát) mívá na trhu ve střední třídě alespoň jeden zajímavý či inovativní model. Například v minulých letech v této třídě překvapila carbonovým rámem i některými zajímavě navrženými detaily. Letos se konstrukčně „vydala“ směrem k integraci baterie do rámu podobně jako ostatní špička ve střední třídě. A také se stejným motorem Bafang Max Drive. Jak již bylo řečeno na jiném místě, toto řešení má jedno úskalí. Tím je fakt, že většina konkurenčních modelů je značně unifikovaná. K výraznější odlišnosti tak zbývají zajímavější komponenty, či velmi příznivá cena. Letošní e-Atland 9.4 2019 s baterií 36 V/14 Ah (42 990 Kč), ale mezi těmi nejlepšími nevyniká vůči srovnávané konkurenci ani jedním ani druhým. Rozdíly nejsou sice nikterak zásadní, ale přece. Cenou nemá na MTF Mount 5.0, vychytávkami pak například na Esconder, který je komfortnější například v oblasti převodů či některými dalšími vlastnostmi. Tedy co se nám nelíbí: Za více peněz si dle našeho názoru zde koupíte kolo se stejným motorem a několika obdobnými či pro dané použití horšími komponenty. Jeden z příkladů. Pláště Schwalbe Racing Ralph jsou špičkové pro závodní horská kola, ale pro elektrokola jsou zcela nevhodné,
především pro velmi snadnou možnost průrazu. Výrazně vhodnější jsou například Smart Sam plus či Smart Sam, která jsou pro elektrokola přímo vyvinuta. Další drobností je nabíjčka pouze 2A, která vám prodlouží potřebnou dobu nabíjení. Za tuto cenu jsme nebyli moc nadšeni ani z vidlice Zoom RL/O.
Apache Tuwan MX-I (Apache)
- Motor: Bafang MaxDrive 250W 36V/350W
- Umístění: středové
- Odpružení: SR Suntour XCM HLO DS
- Přehazovačka: Shimano Altus 9 rychlostí
- Baterie LG 36V Ah
- Brzdy: Shimano MT200
- Pláště: Schvalbe Smart Sam 29x2,25
- Displej: TFT barevný
Také značka Apache patří mezi elektrokoly k českým legendám. V minulosti se proslavila například svými prvními modely s motorem Bosch za výrazně nižší cenu než v tu dobu prodávala se stejným motorem zahraniční konkurence. Tedy do té doby něco nevídaného. Dnes je to podobné jako u Cruisissu. Dobrá elektrokola dělat umí obě značky . Pouze poměr cena výkon už nebývá tak zajímavý jako dříve. Z nabídky značky Apache jsme vybrali Tuwan MX-I, model, který je pohonnou jednotkou i vybavením, a především integrovanou baterií velmi podobný ostatním modelům v testu. I zde je motor Bafang Max Drive, který však oproti ostatním svírá s integrovanou baterií větší úhel. To se sice nemusí líbit každému, ale toto řešení má však praktickou výhodu v možnosti použití větší kapacity baterie. Příjemný je kvalitní rám, což bývá u Apache obvyklé. Nepodléhá sice módním trendům, ale je spíše na vlně poctivé klasiky. Velké plus má v použitých pláštích. Stejně jako Lovelec Star používá pláště Smart Sam od značky Schwalbe. Mimo velmi dobré univerzality pro různé terény s výrazným zaměřením na minimalizování možnosti průrazu. Naopak některé další komponenty nás v souvislosti s cenou moc neoslnily. Například přehazovačka či řazení Altus, v této cenové relaci nás nenadchla ani pružinová přední vidlice, nebo pouze devět převodů či velký úhel mezi motorem a baterií.
Lovelec Star (Lovelec)
- Cena: 46 990/49 990 Kč *dle baterie
- Motor: Dapu 36V, 250W
- Umístění:středové
- Odpružení: Santour XCR
- Přehazovačka: Shimano Alivio 9 rychlostí
- Baterie 13/16 Ah
- Brzdy: Shimano MT200
- Plástě: Smart Sam 29x2,25
- Displej: LCD
Značka, která se v posledních letech prezentovala často svým odlišným přístupem.Oproti některým dílčím řešením je to především použití motoru DAPU. Tedy pohonné jednotky v oblasti horských kol střední třídy neobvyklé. Dříve byla používána především u modelů v kategoriích méně náročných na výkon. Nyní však jeho vylepšená varianta patří k těm silnějším. Výhodou je především kompaktní provedení umožňující plynulé navázání na baterii skrytou ve spodní rámové trubce. Tedy dnes velmi moderní a žádaný systém, který jako celek může vytvořit velmi čistý a přirozený design, a proto je značným příslibem do budoucna. Je jedním z mála modelů, které mají špičkové univerzální pneu Schwalbe SmartSam s vysokou ochranou proti průrazu.
Některá řešení tohoto modelu se nám líbí méně. Především velmi dlouhé hlavové složení ve spojení s levnou mechanickou přední vidlicí umožňuje umístit velmi vysoko představec a tím vytvořit pro horská kola nepřirozené postavení nízko posazeného sedla a vysoko postaveného představce. To sice může působit komfortně, ale s geometrií horského kola to dle našich poznatků se špičkovými „horáky“ nemá moc společného. Když jedete například do prudkého kopce dostanete těžiště enormně nízko a ruce velmi vysoko, čímž výrazným způsobem snížíte stabilitu. Chybí stojánek, či alespoň příprava pro jeho instalaci. Také černobílý displej DAPU nás oproti konkurenčním komfortním barevným Bafangům nenadchl. Je staré koncepce, méně komfortní s menším množstvím zobrazovaných informací. Brzdy Shimano BR 200 jsou v této kategorii zcela pohodové. A jak je u této značky standardem i levněší modely této značky velmi spolehlivé. Srovnáme-li celkové vybavení s tím kolik Lovelec Star stojí (46 990 Kč) s baterií 36 V/13 Ah nebo za příplatek 16 Ah (49 990 Kč), pak „poměr cena výkon“ nepatří k nejlepším. Pozitivní naopak je, že se podařila velmi zdařilá integrace a celkové moderní pojetí. Především proto, že ty drobnější nedostatky se budou odstraňovat snáze.