Brašny na kolo
Na kole vždy s komfortem
Dobrá brašna na kolo má jednu zásadní výhodu. Vzhledem k velké univerzalitě může dobře sloužit nejen na výletech, ale i většině cyklistům v takřka ve všech kategoriích. Jak na dlouhých tůrách, tak i ve městě. Je vhodná stejně dobře na kola klasická i elektro, na silniční kola i na horská.
Jaké je nevýhodnější místo k umístění brašny? Každé řešení má své výhody i zápory. Velmi oblíbené jsou například brašny na řídítkách. Vše máte pod kontrolou. Při manipulaci s v nich umístěných věcech můžete pouze zastavit a nemusíte sesednout, či dát kolo na stojan. Nevýhodou je limit velikosti a hmotnosti. Když je větší může se kolo hůře ovládat. Další varianta upevnění pod horní rámovou trubku je na tom nejlépe z hlediska těžiště, nevýhoda je dána prostorem, který většinou neumožňuje přepravu většího množství věcí. Velmi rozšířený je prostor za sedlem, nad zadním kolem. Buď se připevňuje přímo na sedlo v tomto případě se většinou jedná o kompaktní řešení jen pro nejnutnější věci, nebo se používá klasický nosič. Ten je nejrobustnější a unese nejvíc. I toto řešení nemusí být pro každého ideální. Především proto, že ne každý nosič nejde na každý rám. Za druhé, pakliže jej potřebujeme jen někdy a nechceme ho používat stále je manipulace s ním zbytečně časově náročnější. Dospěli jsme proto k řešení, které využívá většinu dobrých vlastností a těch horších má dle našeho názoru nejméně. Tedy s uchycením na sedlovku. Působí esteticky. Když jedete na výlet pak nosič s brašnou, sundáte z kola během pár sekund a uděláte tak z „expedičního“ bicyklu kolo normální. Rychle a s vysokým komfortem.
Tři modely rozdrtily zbytek pelotonu
Tentokrát byly výsledky méně obvyklé. Nejlepší tři modely tvořily silný top blok, kde rozdíly mezi nimi byly opravdu minimální. Všechny tři měly veškeré vlastnosti, které je řadí na špičku. Spolehlivý a přesný upínací systém. Variabilitu produktů, které na ně můžete připojit a v neposlední řadě i nadprůměrné zpracování. V některých detailech vedl jeden model, v jiných byl nepatrně horší. V celkovém hodnocení byl rozdíl v pouhých desetinách. Jsou špičkou nejen v tomto testu, ale na trhu obecně. Po této hvězdné trojici nastalo větší vakuum a pak následovaly zbylé modely, ke kterým jsme již měli výhrady poměrně výrazně větší.
RIXEN and KAUL Tourino (Testudo)
- Rozměry: 38x22x22cm
- Objem: 12/16 l
- Systém upínání: klickfix na zadní nosič
- Nosič: široký výběr
- Doplňky: ramenní popruh
- Hmotnost: 800 g
- Maximální nosnost: 10kg
Německá legenda, úchytný systém KlickFix značky Rixen and Kaul je stále evropským fenoménem. Mimo jiné i pro obrovskou nabídku produktů. Tento propracovaný systém mimo jiné čítá například více než 20 adaptérů pro nejrůznější řešení. V oblasti brašen jsou čísla ještě více ohromující. Na ony adaptéry si můžete připnout několik set brašen, brašniček, košů, sportovních pytlů, tašek do školy, či diplomatických kufříků. Brašna Tourino patří ke špičkovým modelům pro nosiče. Je vybavena podobně jako ty nejlepší. „Klínovým tvarem“, tedy úhel se zvedá od sedla výše. Je velmi dobře dílensky zpracovaná a má od konkurence v oblasti top jednu výhodu. Základní deska pro uchycení tašky je sice relativně drahá (okolo 800 Kč) je ale více méně univerzální a umožní vám systém použít i pro nosiče jiných značek, které mohou více vyhovovat konstrukci vašeho rámu. Jinou výhodou je, že v případě dalšího příslušenství od kohokoliv stačí se systémem propojit pouze „držákem“ v hodnotě zhruba 160 Kč.
- vynikající systém Klickfix
- není potřeba značkový originální nosič
- brašna je na nosiči uzamykatelná
- levné řešení redukcí na další produkty např. koše atd.
- dražší upínací systém na nosič
Author CarryMore Litepack 20 (Prolog)
- Rozměry: 32x14x18
- Objem: až 20 litrů
- Systém upínání: Carry More
- Nosič: Carry More
- Doplňky: ramenní popruh
- Hmotnost: komplet 1640 g
- Maximální nosnost: 10 kg
Tento model je zhotoven v duchu moderních trendů. Tedy má konstrukci s možností regulovat množství obsahu, výklopné kapsy či asymetrickou stavbu. Pro lepší vzhled jsou boční kapsy vyztužené pevným materiálem. Moderní řešení podporuje i rychloupínací držák Carry More. Objem patří se svými 20 litry k největším. V zavřeném stavu působí brašna lehce nadstandardně. U našeho modelu nás však po odklopení kapes čekalo nemilé překvapení v podobně světle šedé barvy, která podstatně více než černá upoutá pozornost na případné nepřesnosti a není ani praktická. Na snímcích značky, existuje i varianta s kapsami černé barvy, což sluší brašně mnohem více. Druhou ne zcela dokonalou vlastností je náročnější zajištění brašny do systému Carry More. To se daří často až na opakovaný pokus. Tedy výborný projekt, který by však potřeboval doladit. A z tohoto pohledu se nám zdá trochu problematická i cena. Nikoliv brašny, která je se svými 1395 Kč vzhledem k velikosti a užitným vlastnostem přiměřená. Hůř je na tom komplet s nosičem Carry More, který výrazně převyšuje 2000 Kč a dostává se tak díky dražšímu nosiči do cenové oblasti setu se špičkovou brašnou Ibera IB –BA14.
- rychloupínání
- zpracování vnitřního prostoru
- nepřesnost upínání
Ibera PakRak Commuter IB-BA14 (bike4u)
- Rozměry: 38x22x29cm
- Obsah:až 17 l
- Systém upínání: PakRak
- Nosič: IB-RA11
- Doplňky: rameníí popruh
- Hmotnost: 1,35 kg
- Maximální nosnost: 10kg
Dobré řešení. Patří do Toptrojky nejen v našem testu, ale s největší pravděpodobností i na trhu obecně. Upínací systém PakRak umožňuje připevnit a zajistit tašku na nosič během několika okamžiků. I když cena brašny je vyšší (pohybuje se okolo 1800 až 1900 Kč) vynahradí ji užitnými vlastnostmi, které výrazně převyšují například konstrukci upevnění na suchý zip. Je také o mnoho hezčí a hlavně komfortnější a spolehlivější než je běžný standard. Typická pro tento model je základna z houževnatého plastu. Taška používá asymetrický tvar zvednutý směrem od sedla s možností podle potřeby snížit či zvýšit objem. Pakliže vám nestačí ta základní po otevření postranních kapes do boku objem můžete zvýšit až na 17 litrů. Jestli se vám zdá tato kapacita až zbytečně velká můžete sáhnout na levnější alternativu IB-BA11, která nemá rozšiřující kapsy a koupit jí můžete už od 1200 Kč. Jedinou nevýhodou jsou nevyztužené boční kapsy, které nepůsobí tak elegantně jako u „čtrnáctky“.
- působivý design
- zajímavé řešení spodní části
- výborné rozložení jednotlivých prostor
- originární nosič pouze standardního tvaru
Lezyne XL-caddy (Alza)
- Rozměry: neuvedeny
- Obsah: 7,5 l
- Systém upínání: suché zipy
- Nosič: ne
- Doplňky: žádné
- Hmotnost: 434 g
- Maximální nosnost: neuvedeno
Když jsme poprvé uviděli tento model na fotografiích, zaujal nás atypickými tvary i možností připevnit jej k sedlovce v několika různých úhlech. Když jsme ho poprvé spatřili v reálu, byli jsme překvapeni ještě více. Tentokrát již ale bylo nadšení výrazně menší. Do ruky se nám dostal placatý malý pytel s integrovaným vnitřním mini nosičem a ne zcela propracovaným systémem uzavírání. Úsměvně působí již sám název, který v sobě nese zkratku XL. Tedy evokuje něco neobvykle velkého. Následně vás však může znejistět při pokračování textu o produktu, dále se dočtete, že brašna je vhodná především pro uchování energetických tyčinek, případně mobilního telefonu a brýlí či dalších drobností. Tedy nevíme jakou metodikou byl obsah měřen, ale faktem zůstává že do obdobně (papírově)velkých klasických brašen se nám toho daří uschovat mnohem více. Upevnění v kombinaci popruhů se sponami a suchými zipy je jednoduché, ale jeho slabší stránkou je, že delším používáním jeho účinnost slábne.
- přeprava složeného pytle
- nekomfortní obsluha chybí rozdělení prostoru
- suché zipy
TOPEAK MTX TRUNK BAK DX (Zookee)
- Rozměry: 36x25x21,5-29cm
- Obsah:12,3 l
- Systém upínání: MTX Quick Track
- Nosič: MTX 4 variaty
- Doplňky: ramenní popruh
- Hmotnost: 1160 g
- Maximální nosnost: 7-9kg dle nosiče
Topeak neprodukuje tolik modelů brašen jako například Rixen and Kaul, ale to co dají na trh obvykle patří k absolutní špičce. Přesně tak je tomu i u modelu MTX TRUNG BAK DX, který používá upínání systému MTX Quick Track. S malými „kolejnicemi“ v nosiči. Do nich se brašna vsune a automatickou západkou zajistí. Brašna vyniká výrazným citem pro detail. Esteticky nejnáročnější místa, jako jsou především postranní kapsy, jsou zhotoveny z materiálu s vlisovanou pevnou výztuhou a plastickým logem Topeak. Celek působí vysoce profesionálně. Na rozdíl od mnoha modelů jiných značek, kde nevyztužené kapsy často odkrývají nepřesnosti šití a opticky působí laciným dojmem. Další skvělé řešení spočívá v oblasti nosičů na sedlovku. Zatímco většina značek používá na své speciální upínací systémy jeden, maximálně dva modely lišící se pouze v detailech, zde jsou čtyři. Odlišnosti jsou však zásadní. Klasický univerzál je obdobný jako ostatní. Další dva jsou zalomeny dolu či nahoru, aby maximálně vyhovovaly velikosti rámu použitých kol a konstrukci rámu.
- excelentní zpracování
- variabilní nosiče
- smysl pro detail
- špičkově řešený systém upínání MTX
- dražší nosiče
Author brašna s nosičem A-N Litepack 9 GSB (síť Cyklocenter)
- Rozměry: 38x22x29
- Objem: 9 litrů
- Systém upínání: suché zipy
- Nosič: součástí
- Doplňky: ne
- Hmotnost: komplet 1360 g
- Maximální nosnost: 10 kg
Z našeho pohledu slepá cesta. A to z několika důvodů. Konstruktéři se poprali s problémem upínání brašny pomocí suchého zipu vcelku účinně leč způsobem, který přináší jiná omezení. Vytvořili „ohrádku“ pro tašku, aby se odstředivou silou, například v ostrých zatáčkách či při přejíždění výrazných nerovností, nevyhnala z nosiče. Ohrádku pak zajistili suchými zipy. V rámci možností to není až tak špatné řešení. Dle našeho názoru ale není nejlepší. Většina cyklistů, nejen Čechů, žádá univerzální řešení. Jedu na houby, dám si košík, jedu na výlet, na stejný nosič si dám brašnu. Mohu si však vybrat například, zda chci menší či větší. Zvolím-li tento model, po sejmutí brašny mi na rámu zůstane „kovová klec“, která se jen těžko dá smysluplně využít. Tedy i když se jedná o relativně levné řešení, vzhledem k univerzalitě, komfortu a logice nás moc nenadchlo. Také provedení nevyniká žádnou nadprůměrnou vlastností.
- nízká nákupní cena
- průměrné zpracování
- jednoúčelové řešení
- nulová variabilita