Sezona 2020. Co se nám líbilo
Překvapila nás především spousta dílčích novinek. Vypadá to, že zásadní trendy jsou čtyři. Tím prvním je neuvěřitelně velký nárůst celoodpružených modelů. Kde jsou ty doby, kdy jich i ti nejlepší výrobci měli pouze několik. Průměrní jeden dva modely, často však žádný. Už letos je nárůst „celopér“ patrný. V modelové řadě 2020 budou u těch nejznámnějších značek mít v příštím roce znatelnou převahu. Například u prestižního Haibike, zvláště ve vyšších kategoriích, dokonce takřka absolutní. V „kolekci“ je několik variant pro špičkové extrémní horské terény, další pro běžně těžký terén, nechybí ani modely určené pro sjezd. A k tomu je každá kategorie rozdělena do několika cenových tříd. A to jak u řady XDURO tak i SDURO. Musím přiznat, že orientace bývá na rozdíl od staršího značení někdy dost složitá. Xduro bývalo s motorem Bosch, Sduro pak Yamaha. Tedy není nad jednoduchost.
Ostatní značky sice mají značení o poznání přehlednější, ale možná i proto, že obecně většinou připravily méně modelů. Nicméně také v rámci trendu „celopér“ především ve vyšších kategoriích. Týká se to například Specialized, stejně jako Bulls, BH, či dalších nejoblíbenějších prémiových značek na našem trhu.
Dalším trendem je znatelné zvyšování kapacity baterií. Dodnes se nás někteří výrobci snaží přesvědčit, že na „pětistovku“ ujedeme až 170 km. Jak se vyvíjí technologie, začíná být konečně už většina výrobců realističtějších. Tedy baterie se „nafukují“ a stále častěji mají kapacitu mezi 625 až 700 Wh. Firma Bosch vytvořila dokonce řešení, kdy základní baterie v rámu má 625Wh a druhá přídavná 500Wh, vytvářejí tak jeden celek s kapacitou 1125 Wh. Vše nasvědčuje tomu, že většina známých značek se bude muset v blízké době tomuto trendu přizpůsobit.
Třetím trendem u horských elektrokol je daný šířkou pneumatik. V současné době jsou již ty užší dost výrazným přežitkem. Většina kol v trendu má u velikosti 26,5 či 29“ šířku 2,6 až 2,8“. Druhou zásadní změnou je rozšíření značek, které používají špičkové pneu i u levnějších modelů. Zatímco byla většina dobrých elektrokol v Evropě osazována především plášti Schwalbe, čím dál více se rozšiřují modely i o značku Maxiss.
Čtvrtým trendem a z mnoha pohledů nezajímavějším je obrovský rozkvět nových pohonných jednotek. Spousta nových motorů je již ve stádiu posledních testů, některé jsou již osazovány do nových modelů. Je tedy zřejmé, že se s motory Amprio, Bafang M600, Revonte One, TQ-Motor, Comp, Sachs RS, či nový Bosch čtvrté generace Performance CX 2020 brzy setkáme. O některých z nich vás budeme informovat v článku Válka středových motorů 2 (první dojmy).
/per/